fredag 15 oktober 2010

Nytt eller gammalt??

På vägen till mitt jobb, som jag kör nästan varje dag i veckan så passerar jag oftast ett, men ibland även två eller tre husfixaromändringshelrenoveringsobjekt. Och jag förvånas över att det idag mer verkar vara en självklarhet än tillfällighet att man så fort man köpt ett nytt hus ska göra om precis allt. Man ska byta fönster, helst byta eller fixa ny fasad, dörrar, färg och ja när man ändå håller på så lägger man nytt gräs och fixar till hela trädgården också! Bygger ut eller bygger om, man river väggar och gör sitt eget....för visst måste man ha sitt eget, man måste ju sätta sin egna prägel på huset, annars är det ju inte jag?? Eller?

En arbetskollega sa till mig häromdagen då vi löst pratade om att renovera kök, eller nej om att köpa nytt kök....(vilket kanske inte är så viktigt och framförallt inte så aktuellt för mig, av flera olika anledningar...men ja framförallt för att jag anser det vara allt för mycket pengar och jag vet inte om ett nytt kök gör mig lyckligare eller får mig att laga godare mat) att hon skulle självklart köpa nytt kök om det gamla började bli så mycket som 10-15 år gammalt.....
Då började jag sakta räkna i mitt huvud och insåg snabbt att vårt kök är snart 50 år gammalt (visst är det galet men jag tror att maten blir ganska god där med)........men ja det vågade jag knappt säga, hon kunde ju tro jag är spritt språngande galen.

Ja i vilket fall så fick det mig att börja tänka. Varför är det så? Att människan har en nästan inbyggd funktion som gör att vi vill förändra och göra om?? Är nytt bättre än det gamla?


Kram Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar